Udržať bezpečnosť prístavu Sydney je makačka

Udržať bezpečnosť prístavu Sydney je makačka

V Sydney sa nachádza jeden z najväčších prístavných komplexov na svete. Ten pokrýva približne 240 km pobrežia a 55 kilometrov štvorcových plochy pevniny. Do tohto priestoru patrí aj ikonická budova Sydney Opera House alebo aj Harbour Bridge.

Existujú ľudia, ktorí majú práve tento priestor na starosti. Elitný tím mužov a žien, ktorí sú pripravení na čokoľvek. Relatívne malá skupinka ľudí má na starosti správu tohto dynamického priestoru. Čelia tu menším, ale aj väčším incidentom. Členovia bezpečnostných jednotiek prístavu Sydney pritom musia neustále myslieť na to, že od nich môžu závisieť ľudské životy a ochrana majetku v hodnote miliárd dolárov.

Trochu štatistiky

Pobrežie okolo Sydney patrí k tým najkrásnejším na svete. Skrýva však veľké nebezpečie. Prírodný prístav najľudnatejšieho austrálskeho veľkomesta sa nazýva Port Botany. Cez Port Botany prúdi do Sydney až 40 percent jeho zásob potravín, doplaví sa sme približne 2,5 miliónov kontajnerov ročne a otočia sa v ňom tržby za cca 4 miliárd dolárov za rok.

Ako zabrániť miliardovým škodám len pol metra od dna prístavu

V tomto prístave je preto jasné, že je potrebné dávať pozor na to, aby sa žiadna z lodí nepotopila. Prístavní hrdinovia sa tak musia vydať zachrániť napríklad asi 25 metrov dlhú výletnú loď, ktorá

začína v bezprostrednej blízkosti prístavu naberať vodu. Využijú k tomu nafukovacie vaky, ale ešte predtým musia skontrolovať či niekto nezostal na palube.

„O čosi väčšou“ výzvou je 250 metrov dlhý nórsky supertanker SKS Douro, ktorý do Austrálie priváža 120 000 ton výbušného petroleja. Ide o jeden z najťažších a súčasne najnebezpečnejších nákladov, ktoré kedy do Sydney priplávali. Problémom však je rozbúrené more a elitná jednotka musí loď odtiahnuť do bezpečia prístavu. Cesta však vedie okolo obytných štvrtí, najplytšou časťou celej zátoky pod mostom Harbour Bridge a končí ostrou zákrutou smerujúcou ku skladisku paliva.

Problém spočíva najmä v najplytšej časti. Zatiaľ čo more má hĺbku len približne 13,7 metru, ponor tankeru má 13,1 metra. Počítať treba aj s päťmetrovými vlnami. Elitný tím potrebuje využiť ťažné člny vpredu ako aj vzadu. Čln s ťažnou silou 200 ton potrebuje na zabrzdenie tankeru až kilometer. Loď nesmie plávať ani príliš rýchlo, pretože sací efekt by ju mohol naopak pritisnúť ku dnu.

Pozor na útoky žralokov

V priebehu roka 2020 bolo v okolí Austrálie zaznamenaných 26 útokov žraloka na človeka, z toho osem bolo smrteľných. Žraloky sa nachádzajú aj vo vodách okolo prístavu Sydney. Aká je prevencia pred útok? Označiť žraloky, ktoré sú potom sledované satelitným systémom s 21 monitorovacími stanicami a plavci sa tak o prípadnej prítomnosti žralokov v okolí pobrežia včas dozvedia. Jediným spôsobom ako žraloka označiť je ho najskôr chytiť. Ďalšia aktivita, ktorá patrí do popisu práce bezpečnostných jednotiek Sydney prístavu. Toto je samozrejme len špička ľadovca. Elitný tím Sydney Harbour Force sa musí vysporiadať aj s nelegálnymi rybármi, ako aj spustením lietadlovej lode postavenej v suchých dokoch či s novým náterom mostu Harbour Bridge. Našťastie majú dostatok ľudí na všetky tieto činnosti.

Bezpečnostné jednotky prístavu Sydney, tak sa volá desať-dielny dokumentárny seriál, ktorý sleduje osudy týchto elitných tímov a och odvážne činy. Pozrieť si ho môžete od štvrtka 10. marca o 20:00 na televíznej stanici Viasat Explore.

Trailer: https://youtu.be/FtxRpP_Apqg

Zdieľaj: